Interview met Ambassadeur Weemen web print promo
Interview met Ambassadeur Weemen web print promo
Weemen is een totaalleverancier op het gebied van communicatie, drukwerk, signing en promotionele artikelen. Van websites tot kwalitatief drukwerk. Van een gepersonaliseerde mailing tot fraaie pennen met je eigen logo. Weemen is op vele fronten actief. Ook op maatschappelijk gebied. Het familiebedrijf is namelijk ook ambassadeur van Stichting Vrienden van het Maasziekenhuis. Wij hielden een interview met Tiny (65) en Maarten (41) Weemen over hun familiebedrijf.
(Tiny): ‘43 jaar geleden ben ik samen met mijn vrouw Ria in de avonduren een drukkerij aan huis begonnen. Wij zijn altijd een twee-eenheid geweest. Ons bedrijf is in die 43 jaar altijd een traditionele drukkerij gebleven waar je terecht kon voor kwalitatief hoogstaand drukwerk.’ Het familiebedrijf is in 2010 aan onze zonen Maarten en Twan overgedragen. Inmiddels hebben we vier vestigingen en ongeveer zeventig medewerkers in dienst.
Wat begon in een schuurtje met een kleine eenvoudige drukpers groeide uit tot een bloeiend familiebedrijf met ruim 70 medewerkers.
‘Maarten heeft altijd gezegd het bedrijf te willen overnemen. En toen hij klaar was met zijn studie bedrijfskunde, is Maarten op onze vestiging in Druten begonnen. Daar zou hij in het klein gaan leren wat hem later in het groot te wachten zou staan. In de tussentijd is in 2005 onze andere zoon Twan bij het bedrijf komen werken.
Verfrissende kijk
Twan en Maarten hebben beiden een verfrissende kijk op de ontwikkeling van de grafische industrie. Zij vonden dat ze verder moesten kijken dan alleen drukwerk en wilden naast drukwerk ook andere (online) diensten en producten leveren.
(Maarten): ‘Ik heb altijd aangegeven het bedrijf van pap en mam te willen overnemen. Ik ben vooral bedrijfskundig en gericht op de organisatie en mijn broer Twan is commercieel sterk, dat vult elkaar mooi aan. Samen hebben we in 2009 een businessplan geschreven hoe wij aankeken tegen de toekomst van de grafische industrie. Wij vonden dat alleen traditioneel drukken niet genoeg was, we moesten meer ketengericht gaan werken. Daarbij wilden we klanten gaan ontzorgen op allerlei communicatiegebieden, zowel online als offline. Dus met de klant om de tafel gaan en samen overleggen en komen tot de beste resultaten. In 2010 is de overname van het familiebedrijf naar de 2e generatie geformaliseerd.’
Veertig jaar jubileum
‘2014 was voor ons een mijlpaal, want toen hebben pap en mam ook formeel afscheid genomen. Dit was ook een mooi moment daarvoor: we bestonden toen veertig jaar en pap en mam waren veertig jaar getrouwd. We hebben toen een jubileumfeest ter gelegenheid van het veertig jarig bestaan van Weemen gehouden. Ook is pap bij zijn afscheid benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Dit vanwege zijn jarenlange maatschappelijke verdiensten en zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de regio’.
Innoveren
‘In deze tijd hebben we natuurlijk ook te maken met online communicatie, nu bijvoorbeeld tijdschriften en magazines steeds vaker gedigitaliseerd worden. Papier wordt vaak digitaal. We proberen daar op in te spelen door ons bedrijf te positioneren als middelenmakers op het gebied van web, print en promo. Naast het druk- en printwerk leveren we nu online middelen als websites en brandportals. De brandportal is onze grootste innovatie. We leveren maatwerk communicatiewebshops voor onze klanten. In deze webshop faciliteren we allerlei middelen van de klant voor de gehele organisatie. Naast websites en drukwerk leveren we ook heel veel promotieartikelen zoals pennen, pepermuntdoosjes en paraplu’s. We zeggen wel eens: ‘we leveren alles waar je logo op staat’. Als een bouwmarkt 80.000 timmermanspotloden nodig heeft, leveren wij die op maat met hun eigen logo. ’Onlangs hebben we de webshop www.weemenpromo.nl gelanceerd, dit loopt als een speer en is nu al een groot succes.’
Duurzaamheid staat voorop
Weemen steekt veel energie in de opbouw en het onderhouden van duurzame relaties met haar klanten. Minstens zo belangrijk vindt Weemen het aangaan van een duurzame verbintenis met het milieu. Daarom compenseert Weemen direct alle door hen geproduceerde CO². Dit doet Weemen via de aanplant van bomen op het Indonesisch eiland Sumatra. Ieder jaar laat Weemen opnieuw berekenen hoeveel CO² ze als bedrijf hebben uitgestoten. Dit als garantie voor blijvende compensatie.
100% eco-proof
Weemen produceert als een van de eerste grafische bedrijven in Nederland 100% eco-proof. Zo gebruikt Weemen alleen maar groene stroom en werkt Weemen uitsluitend met (plantaardige) BIO-inkten. Verder is het papier van Weemen FSC®-gecertificeerd en verzenden zij de post CO2 neutraal. Ook produceren ze offsetplaten 100% chemievrij.
Ambassadeur
Maarten: ‘We vinden het belangrijk om ons ook op maatschappelijk gebied in te zetten binnen de regio. We ondersteunen daardoor veel regionale sportverenigingen en zijn we ambassadeur van de Stichting Vrienden van het Maasziekenhuis. Het is misschien soms maar een druppel op een gloeiende plaat, maar vele druppels kunnen wat moois maken!’.
Tekst: Lisette Jacobs Foto: Gijs Hoogland